Colegul Regelui

26 Oct

M-a aşteptat in casa scării. Un bătrân uşor adus de spate, cu ochelarii cu dioptrii mari prin care se zăreau ochii albaştri ca marea-n Grecia, îmbrăcat într-un tricou trendi şi pantaloni de trening şi încălţat cu papuci din blană, basarabeanul Radion Chiaburu m-a primit zâmbind. Ştiam deja că este fostul coleg de bancă al Majestăţii Sale Regele Mihai I şi îl priveam curioasă pe cel care, în copilărie, a jucat „bâza” şi îşi făcea temele cu fostul suveran al României. Soţia i s-a prăpădit acum 10 ani şi de atunci e singur. Copii nu mai are, i-a îngropat, dar are nepoţi şi strănepoţi. Unii sunt plecaţi în America, alţii în Germania, mai sunt câţiva în ţară, dar vin rar să-l viziteze pentru că nu au timp.

– Poftiţi să-mi vedeţi casa, ştiu că aşa se obişnuieşte.

Eu ardeam de nerăbdare să-i văd pozele, nu locuinţa. Am ajuns şi la capitolul ăsta, imediat după ce a dat un telefon ce părea că nu suportă amânare.

– Alo, …? Vii joi sau sămbătă? E mult mai bine sâmbătă, da. La revedere!

Mi-a spus, apoi, că vorbea cu femeia care-i face curat şi că-i tare bine că vine sâmbătă pentru că duminică va fi ordine şi curăţenie şi că el va putea să citească liniştit.

Şi-a schimbat ochelarii pentru a vedea perfect fotografiile din propriul album şi mi-a spus că aşa-i la bătrâneţe – ai două perechi de ochelari. Pozele pe care le-am văzut sunt fotografii istorice. Este comoara pe care a ascuns-o mulţi ani la părinţii săi, în Basarabia.

După transmisiune, am mai stat o vreme în casa moşneagului uluitor, fascinată de precizia de cronicar cu care-mi explica imaginile asezate într-un album ponosit. Amintiri vechi de 80 de ani.

Lasă un răspuns

