Şinşi

18 Iul

Pe la 8 ani, viaţa m-a luat din oraşul natal aflat în Estul ţării şi m-a dus în Sud, la Călăraşi. Am lăsat în urmă prima parte a copilăriei: scrânciobul care mi-a spart capul, Vasluieţul în care mă scăldam cu fratele meu, primii mici prieteni şi două coroniţe la Şcoala 7 şi am intrat într-o lume nouă. O lume ciudată unde, atunci când vorbeam, copiii râdeau. Fetiţele erau cele care se îşi schimonoseau faţa de râs când mă auzeau. M-am jucat multă vreme doar cu băeiţii de la bloc, prietenii fratelui, care nu făceau atâta gălăgie când eu spuneam că am mâncat nişte perje sau un păpuşoi fiert. În toamna acelui an, m-am dus la şcoală. Eram deja clasa a treia. Am păţit-o şi acolo. Hohotele de râs au venit când am pronunţat pentru prima dată şinşi (NR: un fel de cinci, dar moldovenesc!). Târziu am înţeles ce era alandala – vorbeam altfel decât ei şi ei nu se puteau abţine. Azi, după mulţi ani, spun un cinci apăsat şi al naibii de corect (dacă ar fi să ma iau după spusele profei de dicţie), dar ma topesc când aud şinşi. Pârjoale mănânc în continuare, iar în casa mea de la Călăraşi tot moldoveneşte se vorbeşte.

11 răspunsuri to “Şinşi”

  1. Sorin Grumazescu 18 Iulie 2011 la 18:18 #

    De scaldat, nu se pune problema, dar eu sper sa mai ajungi macar sa vezi Vasluietul. 🙂 La noi tot orasul e in constructii. O sa merg sa fac niste poze comparative (acum si cand o fi gata), sa vezi cum mai arata. 🙂

  2. peschetta 18 Iulie 2011 la 19:05 #

    astept pozele. acu’ că ai zis-o… 🙂

  3. Paula Rusu 19 Iulie 2011 la 11:53 #

    Hai ca mi-ai facut ziua frumoasa! Basca, mi-am adus aminte ca prin clasa I am paralizat si eu in fata colegilor din cauza hohotelor… I-am raspuns invatatoarei care m-a intrebat in ce zi m-am nascut: „cred ca era marti”! :)))

  4. rossi 22 Iulie 2011 la 11:18 #

    si eu is moldovean, mai exact bucovinena, da n-am avut niciodata problema asta, am vorbit literar, in schimb colegii din bucovina ma considerau increzut

  5. motanes 24 Iulie 2011 la 19:33 #

    Nord-Est

  6. peschetta 25 Iulie 2011 la 12:16 #

    daca tii tu neaparat, putem zice N-E…:)

    • severina 23 Septembrie 2011 la 13:54 #

      cand ai scris cum vorbeste tatal tau, mi s-a inmuiat inima, bunicii mei vorbeau la fel, desi venisera de o multime de vreme in Bucuresti. si stiu exact ce simti cand auzi vorbindu-se moldoveneste, desi eu n-am locuit nici macar o zi in aceasta zona: nici un grai nu mi se pare mai duios decat asta si mai aproape de sufletul meu.

      • peschetta 23 Septembrie 2011 la 15:16 #

        Vorbe frumoase, Severina! Te mai astept pe aici! 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ce se poate vizita în judeţul Vaslui | Sorin Grumazescu - 9 August 2011

    […] Am pus şi câteva poze din Vaslui, pentru că i-am promis Ionelei, acum, că tot se construieşte. Evident că voi reveni cu altele când totul va fi gata. Şi sper […]

  2. Ce se poate vizita în judeţul Vaslui | Sorin Grumazescu - 9 August 2011

    […] Am pus şi câteva poze din Vaslui, pentru că i-am promis Ionelei, acum, că tot se construieşte. Evident că voi reveni cu altele când totul va fi gata. Şi sper […]

Lasă un răspuns

